دسته‌بندی نشده

آشنایی با انواع قطعات بردهای الکترونیکی

بردهای الکترونیکی از قطعات گوناگونی تشکیل شده اند، به طور کلی قطعات قرار گرفته بر روی بردهای الکترونیکی به دو دسته قطعات فعال یا active و قطعات پسیو یا منفعل تقسیم می شوند.

قطعات فعال قطعاتی هستند که می توانند جریان برق را کنترل کنند. ترانزیستور ، لوله های خلاء و یکسو کننده های تحت کنترل سیلیکون از جمله قطعات فعال در بردهای الکترونیکی هستند.

قطعات پسیو نیز قطعاتی هستند که جریان برق را از طریق سیگنال های الکترونیکی نمی توانند کنترل کنند.  خازن ها، مقاومت ها، القاگر ها و دیودها برخی از قطعات منفعل در بردهای الکترونیکی هستند.

به طور کلی مهمترین قطعات بکار رفته در بردهای الکترونیکی عبارتند از:

  • مقاومت الکتریکی: مقاومت قطعه ای است که در دو نوع ثابت و متغیر تولید می شود. مقاومت یکی از مهمترین قطعات برد الکترونیکی است که برای کاهش جریان و افت ولتاژ به میزان معین استفاده می شود.
  • خازن الکتریکی: این قطعه برای ذخیره بار الکتریکی استفاده می شود. واحد اندازه گیری بار خازن فاراد و برای نشان دادن مقدار خازن از پیشوندهای نانو، میکرو و پیکو استفاده می شود. خازن های قطبی، غیر قطبی، متغیر و قابل تنظیم از جمله انواع این قطعه به شمار می روند.
  • دیودها: این قطعه در مدار وظیفه یک طرفه کردن جریان را بر عهده دارد. همچنین از دیودها برای تبدیل سیگنال AC به سیگنال DC و همچنین تنظیم ولتاژ استفاده می شود. انواع این قطعه عبارتند از: دیود نوری، دیود زنر و دیود حساس به نور.
  • سوئیچ: این قطعه وظیفه قطع، وصل و تغییر جریان در مدار الکترونیکی را بر عهده دارد. معمولا در مدارهای الکترونیکی از مدل مکانیکی آن استفاده می شود. انواع سوئیچ های قابل استفاده در مدارهای الکترونیکی عبارتند از: Push Switch، Push To Break Switch و Single Pole Single Through Switch
  • ترانزیستور: این قطعه برای تقویت یا قطع و وصل سیگنال‌ها به کار می‌رود. برای ساخت این قطعه از مواد نیمه رسانایی مثل سیلیسیم و ژرمانیم ساخته می‌شود. از انواع مختلف این قطعه می توان به ترانزیستور NPN، ترانزیستور PNP و فوتو ترانزیستور اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *